måndag 3 augusti 2009

mission usa.

Jag har nu rest i ett ar. det innebar att resa har blivit en typ av vardag. det ar inget nytt att se nya saker.

Jag satt pa planet till san francicsco efter en manad i nya zeeland och funderade. Jag tittade ut genom fonstret som i princip hela 13 timmars resan var helt kolsvart i och med att vi reste med morkret, och drack gratis flygplans vin, och lyssnade pa tv skarmens musik utbud som jag hade framfor mig. mestadels blev det antony and the johnsons.

Nya Zeeland var fantasriskt vackert. Ett mycket bra land, lugnt, stillsamt och rogivande, antagligen precis vad jag behovde efter min nagot hektiska tid i sydney. Och samtidigt som jag nu kande mig peppade att ta mig till usa, kande jag smtidigt ingen pirrig kansla, ingen nervositet eller spanning. Jag kande mig peppad pa sa satt att jag sett fram emot de backiga stadsgatorna och de ompratade fria sjalarna, men maste ocksa erkanna att efter ett ars resande kanner jag mig lite onyttig och rastlos. utan en funktion att fylla.

Jag sov inget den natten, klockan 8 pa kvallen den 2 augusti gick flyget och 13 timmar senare (men skumt nog aven 8 timmar tidigare) anlande jag 2 pa dagen den andra augusti, och fortfarande satt jag med vinglaset halvfullt och antonys vackra stamma i horlurarna nar frukosten serverades. Jag sag staden under oss dar vi flog och stappen runt om. I hogtalaren sa piloten att han pa landets beordran fick lov att saga at oss att vi maste ha pass, biljetter och de ifyllda formularen redo pa en gang nar vi kom ut, annars kunde vi fa en boter och fick da inte lamna platsen foran botern var btalad. och efter att jag vid intradet i tullen gav mina alla tio fingeravtryck, blev fotograferad samt svarade pa fragor om varfor jag flangde omkring ivarlden sa har och var jag fick pengar ifran bestamde jag mig for att min usa vistelse ska bli ett mission.
For de enda folkslaget jag har forfdommar emot ar amerikande och de enda landet jag kan forakta ar just usa och jag ska nu sla hal pa myten (eller halla vatten pa min kvarn?) om hur det verkligen star till.

resultatet av uppdrag, san francicsos baksida, ska framforas, just precis har.

2 kommentarer:

moripölsan sa...

thats a determent voice -
du är nog en kraftfull genomskådare som kan skriva rapporter om vad du ser. Du var dom extra hårda mot dej vid inresan? Vilken adress uppgav du? Vart längtar du nu? Hem eller till Sydney? Eller till NZ? Det blir nog roligt i Californien med, men man kan ju fatta att du börjar bli trött nu. Jag är hemma hos Henkebenke och Pia

Anonym sa...

jag firar henkebenkes femtio år, henke har fått nchampanj mat och bakelse. och present, han ska upp och börja jobba i skolan i morgon, pia och nora är kvar på runmarö alva är på teaterkollo. henke och jag kollar på dina bilder. Du är ju fotograf, värsta fotografen visste du det?